מבט אל העתיד: תאוריות טכנולוגיה, קולנוע והלא נודע

תאריך
הכירו את קורסי הבחירה החדשים שלנו לסמסטר הקרוב!
מבט אל העתיד: תאוריות טכנולוגיה, קולנוע והלא נודע
Watching the Future: Technologies, Cinema and the Unknown
ד״ר אלה קליק
ימי ד׳, 16:00-20:00
מה מקנה הקורס?
- היכרות ראשונית עם מתודולוגיות ויזואליות וניתוח קולנועי
- היכרות עם הוגות והוגים מרכזיים ועם מושגי מפתח במחשבה פילוסופית וכתיבה היסטורית על העתיד
- ארגז כלים ביקורתי לבחינת טכנולוגיות והשפעותיהן על העבר, ההווה והעתיד
- הבנת ההקשר החברתי והפוליטי של תרבות פופולארית
- יכולות ניתוח תופעות תרבותיות על בסיס תובנות וכלים שנרכשו במהלך הסמסטר תוך שימוש בחומרים ויזואליים המעגנים תאוריות ומושגים מרכזיים
תקציר הקורס
מהו העתיד ומהי מחשבה עתידנית? כדי לחקור את המשמעות והחשיבות של חזונות וחזיונות עתידיים, הסמינר יעסוק במגוון תהליכים היסטוריים, טכנולוגיים, כלכליים, וגאופוליטיים שהשפיעו בעבר וממשיכים להשפיע בהווה על תפיסתנו את העתיד ובאים לביטוי בדמיון פופולרי. דרך כתיבה פוליטית, מחשבה פילוסופית ויצירה קולנועית (מדע בדיוני ודוקומנטרי), נבחן כיצד העתיד או עתידים אפשריים מייצרים פתח להבנה של חברות בין אוטופיות, דיסטופיות ומה שביניהן. עם דגש מיוחד על מדיה וטכנולוגיה, כל שיעור יתרכז בגישה מסוימת לעתיד. כמה מהנושאים שנסקור בקורס הם קוסמיזם רוסי, אפרופוטוריזם, טכנו-אופטימיזם, וכיבוש החלל. לכל אורך הקורס נשים דגש על שאלות אתיות העולות בהקשר של האצה טכנולוגית- כיצד יש לחשוב על העתיד על פני כדור הארץ המתחמם? מהם הנזקים הסביבתיים שטכנולוגיה מייצרת? האם עתיד בחלל הוא אפשרות מעשית? ואם כן, אילו סוגי חברה ויחסי כוחות חדשים נקווה לראות?
מהלך השיעורים
כל מפגש יתחלק לשניים. תחילה נצפה בסרט יחד, ולאחר מכן ננתח את מבנה הסרט, בחירות עריכה, העמדת סצנה וכו׳ בהקשר לרעיונות הנידונים בחומרי הקריאה. נשאל איך אובייקט המדיה מאיר באור נוסף תיאוריות מסוימות, ומה יש ללמוד מן ההקשר ההיסטורי של המאמרים והסרטים לגבי תקופות שונות והמשגתן את העתיד. כל חומרי הקריאה נמצאים באתר הקורס. מרבית הסרטים אינם זמינים לצפייה ברשת.
לסילבוס המלא
שיעורים לדוגמה:
יסודות הניתוח הקולנועי // עתיד בחלל // עתיד רדיקלי: אפרופוטוריזם // עתיד דיגיטלי: טכנו-אופטימיזם // עתיד גרעיני // ייצור וחורבות העתיד // העתיד הוא שפע // העתיד הוא מכונה גנרטיבית // עתיד פמיניסטי
ביבליוגרפיה:
Adam Greenfield (2018), “Digital Fabrication: Towards a Political Economy of Matter,” in Radical Technologies: The Design of Everyday Life, 85-105.
Anthony Dunne and Fiona Raby (2013), “Speculative Everything,” in Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming, 159-190.
Bill Nichols (2010), “How Can we Define Documentary Film?” in Introduction to Documentary, 1-28.
Boris Groys (2018), “Introduction: Russian Cosmism and the Technology of Immortality,” in Russian Cosmism, 1-16.
Daniel Deudney (2020), “Solar Space, Island Earth, and the Ends of Humanity” + “Conclusion,” in Dark Skies: Space Expansionism, Planetary Geopolitics & The Ends of Humanity, 331-381.
Daniel K. L. Chua Alexander Rehding, “Sender,” in Alien Listening: Voyager's Golden Record and Music from Earth, 2020. pp. 105-127.
David Bordwell and Kristin Thompson (2013), Film art: An introduction,
Eva Horn (2018), “Catastrophe without Event,” in The Future as Catastrophe: Imagining Disaster in the Modern Age, 55-88.
Fred Turner (2006), “Stewart Brand Meets the Cybernetic Counterculture” + “The Whole Earth Catalog as Information Technology,” in From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism, 41-102.
Hannah Arendt (1963), "Man's Conquest of Space,” The American Scholar, 527- 540.
Jill Lepore (2021), “The Evening Rocket: Planet B,” Last Archive Podcast.
José Luís Garcia and Helena Mateus Jerónimo (2013), “Fukushima: A Tsunami of Technological Order,” in Jacques Ellul and the Technological Society in the 21st Century, 129-145.
Jussi Parikka (2015), The Anthrobscene. (selections)
Kara Keeling (2019), “It’s after the End of the World (Don’t You Know that Yet?): Afrofuturism and Transindividuation,” in Queer Times, Black Futures, 53-80.
Laboria Cuboniks (2018), a The Xenofeminist Manifesto: A Politics for Alienation.
Lizzie O’Shea (2019), “Technological Utopianism Is Dangerous” + “Automation Can Mean Less Work and More Living” in Future Histories: What Ada Lovelace, Tom Paine, and the Paris Commune Can Teach Us About Digital Technology, 96-118; 163-184.
Michael Marder and Anaïs Tondeur (2016), The Chernobyl Herbarium: Fragments of an Exploded Consciousness. (short selections)
Paul Virilio (2011), The Original Accident, 3-53.
Peter Schwartz and Peter Leyden (1997), “The Long Boom: A History of the Future, 1980–2020,” Wired.
Ramin Skibba (2021), “Decolonising the Cosmos,” Aeon.
Stevphen Shukaitis (2009), “Space is the (non)place: Martians, Marxists, and the outer space of the radical imagination,” The Sociological Review 57(1), 98-113.
תאריך עדכון אחרון : 18/02/2025