התמחות מחשבה ביקורתית וטכנולוגיות עכשוויות
Critical Studies of Emerging Technologies
כותרות בעיתונים מבשרות מדי שבוע על המהפכה הטכנולוגיות הבאה, ופיתוחים טכנולוגים מבוססי נתונים, אלגוריתמים ובינה מלאכותית הם כעת חלק מחיינו, ובקצב הולך וגובר. אך טכנולוגיות חדשות אינן רק כלי עזר שימושיים: היקף השינוי, הקצב שלו וההשלכות של האפשרויות החדשות משנים את החברה האנושית עצמה, את האינטראקציות בין בני אדם, ואת אופן הווייתם ומעמידים בפנינו אתגרים חדשים.
ההתמחות היא תוצאה של שיתוף פעולה ייחודי בין שתי תוכניות ותיקות ומובילות בתחומן לתארים מתקדמים: התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות והתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה. שתי התוכניות מצטיינות בחדשנות תיאורטית, פתיחות למחקר ומחשבה בין-תחומיים, ועומדות בחזית המחקר העכשווי. שיתוף הפעולה ביניהן מאפשר לתלמידים/ות להנות מיסודות תיאורטיים של תיאוריה ביקורתית ולימודי האדם לצד הכשרה שממוקדת בזיקה בין טכנולוגיה ובין חברה, וכך לקבל בסיס תיאורטי מעמיק בגישות ביקורתיות, יחסי אדם טכנולוגיה, פילוסופיה, מדיה, תרבות.
למידע נוסף פנו לפרופ׳ לירן רזינסקי (liranr@biu.ac.il) או לד״ר דניסה קארה רשף (denisa.kera@gmail.com).
למי מיועדים הלימודים בתוכנית? אם סיימתם/ן תואר ראשון (במדעי הרוח והחברה במשפטים, או בתחומים טכנולוגים) והשאלות הללו על טכנולוגיות חדשות נראות לכם כשאלות קריטיות להווה אבל המחלקות והדיסציפלינות הקיימות לא עוסקות בנושאים הללו - מקומכם/ן איתנו. אם אתם או אתן עובדים או עובדות בחברות טכנולוגיה או מעורבים ומעורבות ביצירה ובתכנון של טכנולוגיות עכשיוויות - התוכנית הזאת היא בשבילכם/ן. אצלנו תוכלו להעשיר את ההתבוננות על העשייה שלכם ושלכן. תוכלו לחדד את המבט הביקורתי ולהבין לעומק מה בעצם מתרחש בכל המרחב של העשייה הזו. לפעמים מגיע רגע שבו רוצים להוציא את הראש מהמים, כדי לראות לאן הנהר נע ומאיפה הוא בא, ולא רק להיות מושקעים בפרוייקט הבא, במוצר הקרוב או בדד-ליין להשקה. אם אתן או אתם אמנים ואמניות שהכיוונים הללו קרובים לליבם ושסקרנים וסקרניות לחקור אמנותית את האפשרויות החדשות או לאתגר אותן - תוכלו לפתח ולהעמיק בכך אצלנו. |
מה לומדים אצלנו בהתמחות? ההתמחות במחשבה ביקורתית וטכנולוגיות עכשוויות מתמקדת בשאלות כמו כיצד עשויה הטכנולוגיה הדיגיטלית הנוכחית לעצב את החברה והתרבות ואת בני האדם? מהן הזיקות התרבותיות חברתיות ופילוסופיות של התפתחויות טכנולוגיות עכשוויות? כיצד ניתן להתבונן עליהן מזווית פילוסופית וביקורתית? במקום לקבל את הפיתוחים הטכנולוגים כגזרת גורל מחויבת המציאות, נשאל כיצד פיתוחים אלו משתתפים במערכות חשיבה מקובלות או מאתגרים אותן. ההתמחות במחשבה ביקורתית וטכנולוגיות עכשוויות מציעה ארגז כלים ביקורתי עיוני להתמודד עם השאלות הללו. היא מספקת את הנדבכים התאורטיים הדרושים להבנה מעמיקה ועשירה יותר למה שהוא הרבה יותר משינוי טכנולוגי. היא מאפשרת לאמץ גישה ביקורתית, מושכלת ומעמיקה על ההווה והעתיד הטכנולוגי. כך למשל, ההפיכה לדאטא של כל היבט אנושי וחברתי, כריית ושמירת נתונים בקנה מידה נרחב, ושימוש באלגוריתמים להסקה והחלטה אינם מתקיימים בנפרד מהעולם התרבותי, אלא מושפעים ממנו ומשפיעים עליו באופנים שצריכים להיחקר. תכופות מה שנראה כמו עובדות אובייקטיביות שאין להרהר אחריהן הוא גם ביטוי של מגמות אמונות ואידיאולוגיות חברתיות. בתורן, הן משנות את החברה האנושית ואת בני האדם. ההתמחות ממוקדת בשאלות אתיות, תיאורטיות, תרבותיות, חברתיות, ואנושיות הנוגעות לטכנולוגיות העכשוויות שמעצבות את חיינו. ביג דאטא, קבלת החלטות ומערכות המלצה אלגוריתמיות, AI, טכנולוגיות מעקב, זיהוי פנים, מכוניות ללא נהג, כלי נשק אוטונומיים, ידיעה אלגוריתמית אינטימית של בני אדם, ראייה לא אנושית, מדיה עכשוויים, רשתות חברתיות, ערים חכמות, מחוללי תכנים מבוססי בינה מלאכותית: הטכנולוגיות האלו משנות מן היסוד את האדם והחברה ומזמינות מחשבה ביקורתית ועיונית. |
תנאי קבלה v ציון סף בתואר ראשון בממוצע 85 v כתיבת טקסט קצר המפרט מה מקווה המועמד/ת ללמוד בהתמחות v ראיון קבלה כל תלמיד/ה צריך/ה להיות רשום/ה באחת משתי התוכניות (התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות או התוכנית ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה) |
תוכנית הלימודים ההתמחות היא משותפת לשתי התוכניות (התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות והתוכנית ללימודי מדע, טכנולוגיה וחברה) ועל כל תלמיד/ה לבחור במסגרת איזו תוכנית ללמוד אותה. תלמידים/ות יהיו מחויבים/ות בקורסי החובה של התוכנית שאליה נרשמו, ובסמינר ייחודי המשותף לשתי התוכניות. את קורסי הבחירה הם/ן ילמדו בשתי התוכניות באופן הבא: קורסי בחירה: קורסי בחירה בהיקף של 20 נ"ז. לפחות 8 נ"ז ולא יותר מ-12 נ"ז צריכים להילקח כקורסי בחירה בתוכנית למט”ח. סמינריונים: מתוך קורסי הבחירה לעיל, שני קורסים (לא משנה באיזה היקף, בהתאם לאישור המרצה) ילקחו כסמינרים. קולוקוויום: חלה חובת נוכחות בקולוקוויום הכללי של התוכנית עד לסיום התואר. דרישות התוכנית כוללות היקף קורסים של 36 נ״ז (לרשומים/ות במסגרת פרשנות ותרבות) או 40 נ״ז (לרשומים/ות במסגרת מט״ח). אלו כוללים סמינר משותף של הההתמחות (בימי שלישי), סדנת פרוייקט מסכמת, קורס יסוד תיאורטי (לרשומים/ןת במסגרת פרשנות ותרבות) או שניים (לרשומות במסגרת מט״ח), סמינרים ייעודיים בנושא ההתמחות. (ניתן להגיש בקשה להצטרפות לקורסים נוספים מחוץ למחלקה) משך הלימודים בתוכנית הוא שנתיים. הקורסים המשותפים יתקיימו בימי שלישי. קורסים בתוכנית ללימודי פרשנות ותרבות ניתנים בימי שלישי ורביעי, קורסים בתוכנית ללימודי מט״ח ניתנים בימי ראשון. בכל אחת משתי השנים יש להירשם לקורס המשותף המרכזי של ההתמחות (4 נ״ז) שבו נשמע גם הרצאות של מרצות/ים מההתמחות והרצאות אורחים מהארץ ומחו״ל. הרצאות בסגנון קולוקיום, הרצאות של כלל הסגל (אולי עם אופציות לפורמט מסוג חדש) בשנה השנייה יש להירשם לסדנה של פרויקט Capstone קבוצתי של מחקר מבוסס פרקטיקה במהלכו יכינו התלמידים/ות פרויקטים טכנולוגים, פרקטים או אמנותיים המשלבים שימוש בידע תאורטי וידע מהשדה (4 נ״ז). תלמידים/ות בהתמחות במסגרת התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות ייקחו בנוסף לקורסים המשותפים ולקורסי הבחירה קורס תיאורטי (4 נ״ז) שיכול להיות אחד מהקורסים הבאים: תיאוריות של תרבות: היבטים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים, מבוא לתיאוריות ביקורתיות, תיאוריה וביקורת מפסיכואנליזה ועד פוסט-הומניזם. תלמידים/ות בהתמחות במסגרת התוכנית למדע טכנולוגיה וחברה ייקחו, בנוסף לקורסים המשותפים ולקורסי הבחירה, את הקורסים מבוא למדע טכנולוגיה וחברה (4 נ״ז) ויסודות פילוסופיים לתלמידי מדע, טכנולוגיה וחברה (4 נ"ז). הלימודים בהתמחות במחשבה ביקורתית וטכנולוגיות עכשוויות הם לתואר שני ללא תזה, (עם אפשרות לפרויקט גמר מקביל לתזה. למעוניינים/ות, קיימת גם אפשרות מעבר למסלול תזה או דוקטורט בכפוף לתנאי קבלה) * למעוניינים/ות ניתן בהמשך ללימודים לכתוב תזה או להמשיך לדוקטורט. תלמידים/ות שיהיו מעוניינים/ות יפנו לראשי ההתמחות
הערה: תלמידי תואר שני במסלול העיוני (ללא תזה) לא יוכלו להמשיך לדוקטורט אלא אם כן יעברו למסלול המחקרי (עם תזה) וישלימו את כתיבת התזה. ידיעת שפות: אנגלית לתואר שני (לפי תקנון בית הספר ללימודים מתקדמים). לימודי יהדות: על פי הדרישות הכלליות לתואר שני (לפי תקנון בית הספר ללימודים מתקדמים). |
קורסים סטודנטים בהתמחות ילמדו מבחר גדול של סמינרים ייעודיים לנושא שמתמודדים, כל אחד, עם היבטים שונים של האתגרים והשאלות על הטכנולוגיות החדשות. הלימודים הם תחת צוות מרצים/ות גדול שהנושאים הללו מצוים בלב המחקר שלהם/ן. לצידם מתקיים גם סמינר משותף לכלל תלמידי/ות התוכנית שיארח גם תוכנית מארח חוקרות וחוקרים מובילים בארץ ובעולם בנושאים אלו, וקורס מסכם של פרויקטים ביצועיים. היצע הקורסים משתנה משנה לשנה. קורסים תשפ״ה קולוקוויום (חובה לתלמידי ההתמחות) אלגוריתמים ובני אדם: סובייקטיביות ודאטא (פרופ׳ לירן רזינסקי) תיאוריה וביקורת: מפסיכואנליזה ועד פוסט-הומניזם (פרופ׳ לירן רזינסקי) תיאוריות של תרבות: היבטים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים (פרופ׳ חזקי שוהם) מתודולוגיה פרשנית-תרבותית במדעי האדם (פרופ׳ חזקי שוהם) המפנה האונטולוגי ויחסי חי, צומח דומם (פרופ׳ תמר אלאור) תיאוריות דיגיטליות (ד״ר אלה קליק) נגד הזרם: סירוב, טכנולוגיה וניאוליברליזם (ד״ר אלה קליק) מבט אל העתיד: תיאוריות טכנולוגיה, קולנוע והלא נודע (ד״ר אלה קליק) קולות, מכונות וסובייקטים (ד״ר נדב אפל) מתוך מאגר הקורסים שלנו לאורך השנים: נגד הזרם: סרוב, טכנולוגיה וניאו-ליברליזם // תיאוריות דיגיטליות // מבט אל העתיד: תאוריות טכנולוגיה, קולנוע והלא נודע // אלגוריתמים ובני אדם // קולות מכונות וסובייקטים // לשמוע קולות: איך חוקרים עם האוזניים? // תיאוריות מבט וראייה לא אנושית // Society of Algorithms and Data Subjects // טכנו אופטימיזם וטכנו פסימיזם // חיי מסך: מדיום והיסטוריה // היסטוריה של החישוביות // טכנולוגיה ומודעות // אופקים מלאכותים: המפגש האנושי עם בינה מלאכותית // רגולציה של בינה מלאכותית // מודלים גדולים של שפה (LLMs) ובינה מלאכותית יצירתית (ג'נרטיב AI) במחקר ויישום ב STS // אנשים, שחקנים וסוכנים (agents): מאקווינס לסוכני בינה מלאכותית // רגולציות, מסגרות, עקרונות והמלצות לאלגוריתמיים ״אתיים״ // משילות אלגוריתמית: לשפר, לשנות או להחליף את החברה? * בנוסף לקורסים שמכוונים ישירות לנושא, תלמידים/ות יכולים/ות לבחור ממגוון הקורסים האחרים שמציעות התוכניות לפרשנות ותרבות ולמדע טכנולוגיה חברה. |
ראיונות, הסכתים, מאמרים והרצאות מתוך ההתמחות
-
לאהוב, להתבטל ולטייל בעידן של אלגוריתמים חכמים | קבוצת קריאה חדשה!
-
פודקאסט: אלגוריתמים ובני אדם - הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו? פרופ׳ לירן רזינסקי
-
דאטא קוסמית ועתיד האיחסון | הרצאה מאת ד״ר אלה קליק בכנס האגודה הבין-לאומית לחקר הקולנוע והמדיה בבוסטון
-
פודקאסט: לאן הטכנולוגיה לוקחת אותנו? ד״ר אלה קליק