לאהוב, להתבטל ולטייל בעידן של אלגוריתמים חכמים

באנר

 

בעידן שבו אלגוריתמים חכמים מעצבים את חיינו באופן הולך וגובר, עולות שאלות מהותיות על משמעות החוויה האנושית ועל האופן שבו אנו חווים אהבה, פנאי ומרחב. קבוצת הקריאה תבחן את המתח שבין הדיגיטלי לאנושי דרך שלוש פריזמות מרכזיות: אהבה, שיטוט ויצירת העצמי.

קבוצת הקריאה תפגש ל-4 מפגשים חודשיים, במתכונת המשלבת למידה תיאורטית עם התנסות ורפלקציה. לקראת כל מפגש, המשתתפים והמשתתפות יקראו טקסט מרכזי שישלח מראש. במפגשים עצמם נדון בטקסטים דרך שאלות מנחות,  נתנסה בתרגיל חווייתי הקשור לנושא (למשל, ניתוח אלגוריתמים של אפליקציות היכרויות, או התנסות בשוטטות דיגיטלית), ונקיים דיון רפלקטיבי המחבר בין התיאוריה לחוויה האישית.

הקבוצה מיועדת למתעניינים ולמתעניינות בהשפעות הטכנולוגיה על החברה העכשווית, חוקרים וחוקרות וסטודנטים וסטודנטיות מתחומי מדעי החברה, הטכנולוגיה והרוח. משתתפי ומשתתפות הקבוצה מצופים למחויבות לקריאה השוטפת, נכונות לשיתוף בחוויות אישיות ופתיחות לדיון ביקורתי על האופן שבו הטכנולוגיה מעצבת את חיינו.

 


מבנה המפגשים:

מפגש 1 (18/12, 18-19:30, בר אילן) : להיות אדם בעידן של פלטפורמות טכנולוגיות ובינה מלאכותית

  • דיון במושג ה"האצה החברתית" (הרטמוט רוזה) והשפעותיו
  • בחינת תיאוריית ה"Platform Society" והשלכותיה על החברה העכשווית
  • התבוננות בגישת ה-Affordances כמסגרת להבנת יחסי אדם-טכנולוגיה

מפגש  2 (15/1, 18-19:30, בר אילן): אהבה ויחסים מתווכי אלגוריתמים

  • בחינת השפעות אלגוריתמיות על יחסים בין-אישיים
  • דיון בשינויים בתפיסת האינטימיות והמיניות
  • קריאה משותפת בטקסטים עכשוויים על אהבה בעידן הרשתות החברתיות

מפגש 3 (19/2, 18-19:30, זום): שיטוט ותיור בעידן  הדיגיטלי

  • השוואה בין חווית השוטטות המסורתית לניווט הדיגיטלי
  • דיון בתפקיד הטכנולוגיה בחווית הטיול והתיור
  • מקרה מבחן: שביל ישראל בעידן האפליקציות

מפגש 4 (19/3, 18-19:30, בר אילן/ זום): יצירת העצמי בעידן האלגוריתמי

  • בחינת השפעת הטכנולוגיה על תפיסת העצמי
  • דיון במושג "העצמי הדיגיטלי"
  • דיון בהשפעת AI על יצירת אמנות ויצירת העצמי
  •  

לפרטים נוספים והרשמה יש לפנות לאושרי בר-גיל:

Oshri.bar-gil@mail.huji.ac.il

ד״ר אושרי בר-גיל

פסיכולוג ארגוני, בוגר המסלול לפסיכואנליזה תרבות ופרשנות. מחקריו עוסקים באופן שבו העולם הרווי בטכנולוגיה משפיע על חיינו כפרטים, ארגונים וחברות. ספרו, "העצמי של גוגל – תפיסת העצמי בעידן המידע", מתבסס על עבודת הדוקטורט בתוכנית וצפוי לצאת בשנה הקרובה (2025). במהלך מחקר הפוסט דוקטורט הוא מתעד לעסוק בשאלה כיצד משתנות הפעולות האנושיות שמתיימרות להיות עמידות בפני טכנולוגיה ומה זה אומר להרהר, לאהוב ולשוטט בעולם של ימינו.