להלן תיאורים עדכניים של סדנאות הדוקטורנטים לשנה זו.
* הסדנאות של פרופ' לירן רזינסקי ושל פרופ' ענר גוברין עוסקות בליווי ובהדרכה בשלב כתיבת הצעת המחקר, ואנו ממליצים עליהן במיוחד למי שנמצא/ת בשלב הרלוונטי.
פרופ' ענר גוברין
סדנת המחקר מיועדת לתלמידים.ות שטרם כתבו את הצעת המחקר, הנמצאים בשלב ראשוני של גיבוש נושא. מטרת הסדנה היא ללוות את הסטודנט.ית משלב בחירת הרעיון והנושא ועד להשלמת ההצעה. סטודנטים.ות מתבקשים לשלוח לכל הקבוצה במייל טיוטה של הצעת מחקר כמה ימים לפני השיעור. בשיעור דנים בהצעת המחקר, והסטודנט.ית מקבל המלצות לשיפור ושינוי שאותן הוא מטמיע בהצגה הבאה.
הסדנה מסייעת לסטודנטים.ות להפוך נושאים שמעניינים אותם.ן להצעות מחקר אקדמיות ולסייע בתהליך הכתיבה. בין הנושאים שנלמדו: מה הופך לנושא ראוי למחקר דוקטורט, כיצד פותרים חסמי כתיבה, כיצד הופכים נושא קליני לנושא בינתחומי, כיצד מנסחים שאלות מחקר ומה היא שאלת מחקר טובה, ראשי פרקים של הצעת מחקר ועוד.
הסדנה מיועדת אך ורק לתלמידים.ות שיכולים להתפנות לכתיבת הצעת המחקר לאורך השנה ושמתחייבים להציג בפרק הזמן שנקבע להם.
פרופ' לירן רזינסקי
סדנת הדוקטורנטים/יות בהנחייתי היא סדנה לליווי כתיבת הצעת המחקר. היא פתוחה רק לסטודנטים/יות שמתעתדים/ות במהלך שנה זו לסיים את כתיבת הצעת המחקר. כלומר רשאים/יות להרשם אליה רק תלמידים/ות ש: 1. יש להם/ן כיוון לדוקטורט ויודעים/ות על מה הם/ן רוצים/ות לכתוב. 2. יש להם/ן מספיק פנאי השנה כדי להתמסר לכתיבת ההצעה.
במהלך השנה נעבוד על כתיבת ההצעה, על סעיפיה השונים, ונבין כיצד לכתוב כל אחד מהם. נתקדם באופן הדרגתי, ונגיע ממצב של רעיון ראשוני למצב של הצעת מחקר כתובה ומוכנה להגשה.
ההרשמה לסדנה מותנית בתיאום עם המרצה: liranr@biu.ac.il. טל': 054-3455068.
ד"ר דרור ינון
משתתפי הסדנה מקיימים אתי פגישות אישיות (אחת לשלושה-ארבעה שבועות, תלוי במספר המשתתפים). שבוע לפני כל פגישה הסטודנט/ית ישלחו טקסט שלהם (חלק מהצעת המחקר או טיוטה של ההצעה השלמה, או טיוטה לפרק או חלק ממנו בדוקטורט), או טקסט ראשוני שחשוב למחקר שלהם שעליו הם מבקשים לדון אתי בפגישה. במקרה כזה, יש לשלוח יחד עם הטקסט, ניתוח קצר של הטקסט הנידון. בכל פגישה נקבע יחד את יעד ההתקדמות עד לפגישה הבאה.
ד"ר דורית למברגר
הסדנה מיועדת לסטודנטים שכבר הגישו הצעת מחקר (וכן לסטודנטים שקבלו אישור מיוחד מאחר שהם בשלב סמוך להגשה). מטרות הסדנה: 1. העשרת כלים מתודולוגיים לפרשנות השיח. 2. דיון בבעיות שעולות במעבר מכתיבה תמציתית של הצעת מחקר לכתיבה מתארת, חוקרת ומפרשת. 3. מתן אפשרות להצגה של סוגיות מהמחקר כדי לקבל משוב ולהתייעץ עם העמיתים.
שיטות העבודה: 1. דיונים פרונטליים-דיאלוגיים. 2. הצגת מונחים מתודיים על-ידי הסטודנטים. 3. הצגת סוגיות מהמחקרים על-ידי הסטודנטים.
פרופ' רוני מירון
הסדנה מתקיימת אחת לשבוע. רוב המפגשים קבוצתיים ולעיתים מתקיימים מפגשים אישיים. למפגשים הקבוצתיים מספר יעדים. האחד, הנחלת גופי ידע יסודי אודות טיבה של חקירה במדעי הרוח וגישה עיונית לבעיה, סוגיות מתודולוגיות נבחרות, ניהול זמן ומידע וכיוב'. חלק מהמפגשים מתפקדים כסדנת כתיבה שבה מוצגים ומתורגלים עקרונות הכתיבה האקדמית תוך קריאה ועריכה משותפת של טקסטים של תלמידים או של טקסטים נבחרים המוצעים כמודל לכתיבה עיונית ראויה. בנוסף, המשתתפים מציגים את המחקר שלהם (בדרך כלל אחרי הגשת הצעת המחקר) ומקבלים משוב מהקבוצה. מפגשים ייעודיים נפרדים מוקדשים לתלמידים שטרם הגישו את הצעת המחקר.
פרופ' חזקי שוהם
אחרי מפגש היכרות ראשון, אני מחלק את הקבוצה לשניים – לפני ואחרי אישור הצעת המחקר. אלו שהצעת המחקר שלהם טרם אושרה ייקראו קבוצה א', ואלו שההצעה שלהם אושרה ייקראו קבוצה ב'. אם ההצעה תאושר במהלך השנה – הזוכה המאושר/ת תעבור מקבוצה א' לב'.
לפני כל מפגש יישלח טקסט לקריאה – הצעת מחקר, פרק, תקציר, או טקסט אחר (כי אומרים לנו שיש טקסט אחר(. על כל משתתפ/ת חלה חובה לקרוא את הטקסט ולהכין הערות לביקורת. לעתים נקבל הכוונה מראש מהכותב/ת לגבי סוג העזרה שנתבקש לה. במפגש עצמו נקיים ביקורת עמיתים, במטרה לתרגל מתן ביקורת וקבלתה. כיוון שהמפגשים מתקיימים בימי רביעי, יש לשלוח את הטקסט לכל המאוחר עד מוצ"ש שלפני כן.
הטקסט יישלח לכל מי ששמותיהם רשומים בסדנה. חובת הקריאה והנוכחות חלה רק על חברות/י הקבוצה שנפגשת באותו השבוע, ואילו לאחרים ההשתתפות אינה חובה אך הם מוזמנים/ות בשמחה.
מלבד זה אפשר לבקש מפגש רשות על נושא מסוים – מינהלי, מוסדי, פרסונלי, אקדמי, ומה שלא עולה בדעתכם.
ד״ר אלה קליק (סדנת מחקר)
סדנת המחקר מתמקדת באלמנטים הפרקטיים של קריירה אקדמית ומיועדת לשני קהלי יעד שונים: קבוצה א׳ תכלול תלמידות.י תואר שני שנמצאות.ים בכתיבת תזה וכן דוקטורנטים.יות בתחילת הדרך, וקבוצה ב׳ תכלול דוקטורנטים.יות בשלבי סיום ופוסטדוק.
המפגשים הכלליים פתוחים לשתי הקבוצות ויערכו באופן היברידי. הם יתמקדו בנושאים כמו היכרות עם כלים מחקריים (תוכנות ציטוט, שמירת חומרים, מחקר וחיפוש מקורות, עריכה, פרודוקטיביות), איתור הגשה והצגה בכנסים (כולל תרגול הצגה מול קהל), פרסום ביקורת ספר וכו׳.
תכני מפגשי קבוצה א׳ יערכו בקמפוס ויכללו נושאים כגון הבנת שדה המחקר (אילו חוקרים ,כתבי עת והוצאות ספרים רלוונטיים לנו), אלמנטים של הצעת מחקר/תזה (סקירת ספרות וכו׳), בניית לו״ז מחקר, ואיתור משאבים כלכליים (מלגות נסיעה ומחקר).
תכני מפגשי קבוצה ב׳ יתנהלו בזום ויכללו דיון על נושאים כגון בניית רשתות עמיתים ושיתופי פעולה אקדמיים, איתור קולות קוראים למשרות פוסט-דוק ומשרות מסלול תקן. מרבית הזמן יוקדש להכנת החומרים הנדרשים להגשות וביקורת עמיתים (מכתב אישי, קורות חיים, הצעת מחקר, תיק הוראה, והמלצות). נושאים נוספים יהיו עבודה וחיי אקדמיה בחו״ל, וקריירות אלטרנטיביות.