להלן תיאורים עדכניים של סדנאות הדוקטורנטים לשנה זו.
* הסדנאות של פרופ' לירן רזינסקי ושל פרופ' ענר גוברין עוסקות בליווי ובהדרכה בשלב כתיבת הצעת המחקר, ואנו ממליצים עליהן במיוחד למי שנמצא/ת בשלב הרלוונטי.
פרופ' ענר גוברין
סדנת המחקר מיועדת לתלמידים.ות שטרם כתבו את הצעת המחקר, הנמצאים בשלב ראשוני של גיבוש נושא. מטרת הסדנה היא ללוות את הסטודנט.ית משלב בחירת הרעיון והנושא ועד להשלמת ההצעה. סטודנטים.ות מתבקשים לשלוח לכל הקבוצה במייל טיוטה של הצעת מחקר כמה ימים לפני השיעור. בשיעור דנים בהצעת המחקר, והסטודנט.ית מקבל המלצות לשיפור ושינוי שאותן הוא מטמיע בהצגה הבאה.
הסדנה מסייעת לסטודנטים.ות להפוך נושאים שמעניינים אותם.ן להצעות מחקר אקדמיות ולסייע בתהליך הכתיבה. בין הנושאים שנלמדו: מה הופך לנושא ראוי למחקר דוקטורט, כיצד פותרים חסמי כתיבה, כיצד הופכים נושא קליני לנושא בינתחומי, כיצד מנסחים שאלות מחקר ומה היא שאלת מחקר טובה, ראשי פרקים של הצעת מחקר ועוד.
הסדנה מיועדת אך ורק לתלמידים.ות שיכולים להתפנות לכתיבת הצעת המחקר לאורך השנה ושמתחייבים להציג בפרק הזמן שנקבע להם.
פרופ' לירן רזינסקי
סדנת הדוקטורנטים/יות בהנחייתי היא בעיקר סדנה לליווי כתיבת הצעת המחקר. היא מיועדת בעיקר לסטודנטים/יות שמתעתדים/ות במהלך שנה זו לסיים את כתיבת הצעת המחקר.
במהלך השנה נעבוד על כתיבת ההצעה, על סעיפיה השונים, ונבין כיצד לכתוב כל אחד מהם. נתקדם באופן הדרגתי, ונגיע ממצב של רעיון ראשוני למצב של הצעת מחקר כתובה ומוכנה להגשה.
עם זאת הסדנא פתוחה גם לתלמידים/ות משנים מתקדמות יותר.
ההרשמה לסדנה מותנית בתיאום עם המרצה: liranr@biu.ac.il
ד"ר דרור ינון
משתתפי הסדנה מקיימים אתי פגישות אישיות (אחת לשלושה-ארבעה שבועות, תלוי במספר המשתתפים). שבוע לפני כל פגישה הסטודנט/ית ישלחו טקסט שלהם (חלק מהצעת המחקר או טיוטה של ההצעה השלמה, או טיוטה לפרק או חלק ממנו בדוקטורט), או טקסט ראשוני שחשוב למחקר שלהם שעליו הם מבקשים לדון אתי בפגישה. במקרה כזה, יש לשלוח יחד עם הטקסט, ניתוח קצר של הטקסט הנידון. בכל פגישה נקבע יחד את יעד ההתקדמות עד לפגישה הבאה.
סדנת הדוקטורנטים של ד"ר ינון לא תתקיים בשנת תשפ"ה.
ד"ר דורית למברגר
הסדנה מיועדת לסטודנטים שכבר הגישו הצעת מחקר (וכן לסטודנטים שקבלו אישור מיוחד מאחר שהם בשלב סמוך להגשה). מטרות הסדנה: 1. העשרת כלים מתודולוגיים לפרשנות השיח. 2. דיון בבעיות שעולות במעבר מכתיבה תמציתית של הצעת מחקר לכתיבה מתארת, חוקרת ומפרשת. 3. מתן אפשרות להצגה של סוגיות מהמחקר כדי לקבל משוב ולהתייעץ עם העמיתים.
שיטות העבודה: 1. דיונים פרונטליים-דיאלוגיים. 2. הצגת מונחים מתודיים על-ידי הסטודנטים. 3. הצגת סוגיות מהמחקרים על-ידי הסטודנטים.
פרופ' רוני מירון
הסדנה מתקיימת אחת לשבוע. רוב המפגשים קבוצתיים ולעיתים מתקיימים מפגשים אישיים. למפגשים הקבוצתיים מספר יעדים. האחד, הנחלת גופי ידע יסודי אודות טיבה של חקירה במדעי הרוח וגישה עיונית לבעיה, סוגיות מתודולוגיות נבחרות, ניהול זמן ומידע וכיוב'. חלק מהמפגשים מתפקדים כסדנת כתיבה שבה מוצגים ומתורגלים עקרונות הכתיבה האקדמית תוך קריאה ועריכה משותפת של טקסטים של תלמידים או של טקסטים נבחרים המוצעים כמודל לכתיבה עיונית ראויה. בנוסף, המשתתפים מציגים את המחקר שלהם (בדרך כלל אחרי הגשת הצעת המחקר) ומקבלים משוב מהקבוצה. מפגשים ייעודיים נפרדים מוקדשים לתלמידים שטרם הגישו את הצעת המחקר.
פרופ' חזקי שוהם
אחרי מפגש היכרות ראשון, הקבוצה תחולק לשתיים – לפני ואחרי אישור הצעת המחקר. אלו שהצעת המחקר שלהם טרם אושרה ייקראו קבוצה א', ואלו שההצעה שלהם אושרה ייקראו קבוצה ב'. אם ההצעה תאושר במהלך השנה – הזוכה המאושר/ת תעבור מקבוצה א' לב'.
הסדנה פועלת במתכונת של ביקורת עמיתים, במטרה לתרגל מתן ביקורת וקבלתה. כל מפגש יוקדש לטקסט של תלמיד/ה – הצעת מחקר, פרק, תקציר, או טקסט אחר (אומרים שיש), שיישלח מראש לכל הקבוצה עד כמה ימים לפני המפגש. על כל משתתפ/ת חלה חובה לקרוא את הטקסט ולהכין הערות לביקורת, ונקיים סבב הערות.
הטקסט יישלח לכל מי ששמותיהם רשומים בסדנה. חובת הקריאה והנוכחות חלה רק על חברות/י הקבוצה שנפגשת באותו השבוע (א' או ב'), ואילו לקבוצה האחרת ההשתתפות אינה חובה אך חבריה מוזמנים/ות בשמחה.
מלבד זה אפשר לבקש מפגש רשות על נושא מסוים – מינהלי, מוסדי, פרסונלי, אקדמי, ומה שלא עולה בדעתכם.
סדנת הדוקטורנטים של פרופ' שוהם לא תתקיים בשנת תשפ"ה.
ד״ר אלה קליק
הסדנה מיועדת לדוקטורנטים.יות בשלבים המוקדמים של התואר ותתמקד באלמנטים הפרקטיים של כתיבה וקריירה אקדמית.
המפגשים ייערכו באופן היברידי והמשתתפים.ות יחולקו לקבוצות לפי עקרון שייקבע בתחילת השנה (תחומי עניין ומתודות משותפות, או לחילופין לפני ואחרי הגשת הצעה). חובת הגעה והשתתפות תחול רק על מפגשי הקבוצה הרלוונטית.
מהלך הסדנה יותאם למגוון צרכים של הסטודנטים.יות, כשחלק מהמפגשים יוקדשו לדיון בנושאים הבאים מהם תוכלו לבחור: בחירת מנחה, היכרות עם כלים מחקריים (תוכנות ציטוט, שמירת חומרים, מחקר וחיפוש מקורות, עריכה), הגשה והצגה בכנסים (כולל תרגול הצגה מול קהל), הבנת שדה המחקר הרלוונטי, חלקי הצעת המחקר, בניית לו״ז עבודה וכתיבה, פרסום מאמרים.
החלק העיקרי של הסדנה יתמקד בכתיבה ובביקורת עמיתים. כל משתתף ומשתתפת יחלקו עם הקבוצה הרלוונטית להם.ן טקסט מבעוד מועד ועליו נדבר יחד בכיתה (לאחר שקראנו וניסחנו שאלות והערות לפני המפגש).