ד"ר יצחק בנימיני

ד"ר

פירסומים

ספרים באנגלית, צרפתית וגרמנית שראו אור:

  1. תרגום לספרי "פאולוס והולדת קהילת הבנים" פורסם באנגלית ב-2012 תחת הכותרתNarcissist Universalism: a Psychoanalytic Reading of Paul's Epistels, בהוצאה האקדמית T&T Clark / Continuum במסגרת הסדרה The Library of New Testament Studies.
  2. הספר "פאולוס והולדת קהילת הבנים" ראה אור בגרמנית ב-2013 בהוצאת הספרים הברלינאית Merve Verlag תחת הכותרת Narzisstischer Universalismus: Eine psychoanalytische Untersuchung der Paulusbriefe mit Freud und Lacan.
  3. Mein (sanitärer) Kampf: Psychoanalytische Reflexionen über den sanitären Diskurs in Adolf Hitlers 'Mein Kampf', Deutscher Wissenschafts-Verlag, Baden-Baden, 2015.
  4. תרגום לספרי על פאולוס ראה אור בהוצאה הצרפתית Berg International בשנת 2016 תחת הכותרת: Paul et la naissance de la communauté des fils : Etude sur les fondements du christianisme à la suite de Freud et Lacan
  5. תרגום לאנגלית של ספרי צחוק אברהם: פירוש לספר בראשית כתיאולוגיה ביקורתית  שראה אור בשנת 2016 תחת הכותרת: A Critical Theology of Genesis: The Non-Absolute God  בהוצאת הספרים Palgrave Macmillan, בסדרת Radical Theologies.

 

מאמרים שהתפרסמו באנגלית וצרפתית:

  1. "The Akeda-s Complex: The Akeda and its Counter-Narrative in Judaism, Analyzing with Lacan", Almanac of Psychoanalysis Vol. V (2006): 112-119.
  2. "An Impossible Alliance", in: Solution 196-213: USIP - United States of Israel-Palestine, Joshua Simon (ed.), New York and Berlin: Sternberg Press, 2011, pp. 109-115.
  3. "The Filmic and the Jew: a Re-view", Postscript, Special volume on Film and the Holocaust, Yvonne Kozlovsky Golan and Boaz Cohen (eds.), (2013): 115-122.
  4. " ‘Love thy Neighbor’, the Son, and the Sons’ Community: Reading Paul’s Epistles in View of Freud’s and Lacan’s Writings", in: Paul and the Philosophers, Hent de Vries and Ward Blanton (eds.), New York: Fordham University Press, 2013, pp. 413-436.
  5. "L'autocréation de Dieu: Contribution à la conceptualisation de la foi douce", traduit par Avner Lahav, Pardès: Etudes et culture juives 53, Shmuel Trigano (ed.), (2013): 245-261.
  6. Itzhak Benyamini, Yotam Hotam, "An Outline for Critical Theology - From an Israeli/Jewish perspective", Journal of Modern Jewish Studies, 14, 2 (2015): 333-339.
  7. "The Futurality of the Spectator-Subject (An Eschatological Critique)", Bezalele – Journal of Visual and Material Culture, vol. 2, 2015.
  8. "Other Possibilities for a Religious Career", pp, 158-161, in: Kafka’s Abrahams: A Yeshiva on a Modernist Midrash – A Panel Discussion, by Itzhak Benyamini, Joseph Cohen, Vivian Liska, Raphael Zagury–Orly, Journal of The Kafka Society of America. Editor: Maria Luise Caputo-Mayr, Vol 37-38, 2013-2014, pp. 156-167.
  9. "On the Self-Creation of God - A Critical Theology of the First Verses of Genesis, Following Leibowitz and Hegel", The Bible and Critical Theory, vol. 11, no. 1, 2015, pp. 1-20.
  10. "The Hyphenated Jew: Within and Beyond the ‘Judeo-Christian’ ", Is there a Judeo-Christian Tradition?, Ed: Anya Topolski and Emmanuel Nathan, in Series: Perspectives on Jewish Texts and Contexts, De Gruyter Press, 2016, pp. 227-241.
  11.  “Lacan and Philosophy – A commentary”, The Letter: Irish Journal for Lacanian Psychoanalysis, vol. 62, summer 2016.
  12. "Woman as Man’s Uncanny Object: A Discussion Following Freud and Lacan", The Undecidable Unconscious, vol. 3,  2016, pp. 67-92.
  13.  "The Subject of Futurality & Eschatological Methodology", Chiasma: A Site for Thought. Issue 3: Ends of Philosophy. 
  14. "The Religion of Akedah – 'Judaism' versus 'Christianity' after 'The Gift of Death'," in LEVINAS/DERRIDA, editor: Orietta Ombrosi and Raphael Zagury-Orly, Éditions Mimésis, 2019.
  15. "L'angoisse de l'israélité - Avec Freud, Heidegger, Lacan et Netanyahu". in: La Règle du Jeu . n. 68 – Penser Israel, 2019.

 

ספרים בעברית:

  1. יצחק בנימיני ועידן צבעוני (עורכים), עבד, התענגות, אדון: על סאדיזם ומזוכיזם בפסיכואנליזה ובביקורת התרבות, תל אביב: הוצאת רסלינג – סדרת פטיש לביקורת התרבות, 2002.
  2. מה רוצה הגבר? 8 מסות פסיכו-תיאולוגיות, תל אביב: הוצאת רסלינג, 2003.
  3. פאולוס והולדת קהילת הבנים: עיון ביסודות הנצרות בעקבות פרויד ולאקאן, תל אביב: הוצאת רסלינג, 2007.
  4. השיח של לאקאן: חידוש הפסיכואנליזה והאתיקה היהודית-נוצרית, תל אביב: הוצאת רסלינג, 2009.
  5. צחוק אברהם: פירוש לספר בראשית כתיאולוגיה ביקורתית, תל אביב: הוצאת רסלינג, 2011.
  6. סובייקט-מסך: על האנושי כצופה במרחב הטכנו-תיאולוגי, תל אביב: רסלינג, 2018.

 

ספרים עתידיים בעברית:

  1. תיאולוגיה ביקורתית – עם וכנגד המונותיאיזם, תל אביב: רסלינג, 2020.

 

מאמרים בעברית:

  1. "בין ה-חוק ל-דבר: בין לאקאן לפאולוס", רסלינג 5 (1998): 42‑61.
  2. "הבן, קהילת הבנים והאהבה: כינון האני הנוצרי במכתבי פאולוס", תיאוריה וביקורת 19 (סתיו 2001): 141166.
  3. יצחק בנימיני ועידן צבעוני, "התשוקה לטראומה ריטואלית", בתוך: יצחק בנימיני ועידן צבעוני (עורכים), עבד, התענגות, אדון: על סאדיזם ומזוכיזם בפסיכואנליזה ובביקורת התרבות, תל אביב: הוצאת רסלינג – סדרת פטיש לביקורת התרבות, 2002, עמ' 914.
  4. "סעודת הבן – סעודת האדון הפאולינית כקניבליזם קהילתי-עצמי", בתוך: עבד, התענגות, אדון, שם, עמ' 271‑285.
  5. "חתונת דמים? שיחה עם ז'וליה קריסטבה – מיוחד לסטודיו – יצחק בנימיני", סטודיו 166 (2006): 24‑29.
  6. "השיח הסניטרי: הסוציו-ביוגרפיה של האדם המנקה ב'מיין קאמפף' ו'נהג מונית': מחשבות בעקבות החקירה הפסיכואנליטית", כתב העת המקוון של בצלאל היסטוריה ותיאוריה – הפרוטוקולים 3, "הלם היפה", 2006.
  7. "טקס, מלנכוליה, מצפון – אחרית דבר". בתוך: זיגמונד פרויד, אבל ומלנכוליה; פעולות כפייתיות וטקסים דתיים (מהדורה שנייה ומתוקנת), בתוך זיגמונד פרויד – מבחר כתבים, כרך ד, תרגום: אדם טננבאום, תל אביב: רסלינג, 2008, עמ' 69‑96.
  8. "עבודת הבדיחה: הקדמת העורך". בתוך: זיגמונד פרויד, הבדיחה ויחסה ללא-מודע, תל אביב: רסלינג, 2008, עמ' 7‑18.
  9. "פרסי", תיאוריה וביקורת 32 (גיליון שמוקדש לנושא בושה, בעריכת מיכל בן-נפתלי), (2008): 174-171.
  10. "פרויד ויונג – ממיזוג להיפרדות בין שתי אתיקות. אחרית דבר". בתוך: זיגמונד פרויד, קרל גוסטב יונג, חליפת מכתבים, תל אביב: רסלינג, 2008, עמ' 297‑328.
  11. "פרויד ויונג: בין התיאורטי לאתי", בתוך: רחל בלס, רות גינזבורג וצבי כרמלי (עורכים), מורשת פרויד: בין מדע לאמנות (מאמרים המבוססים על הרצאות שניתנו בכנס יום-הולדתו ה-150 של זיגמונד פרויד שהתקיים במרכז ללימודי אוסטריה בנובמבר 2006), ירושלים: פורום אירופה באוניברסיטה העברית, 2007, עמ' 47-32.
  12. "'להוציא קצת דם': העקדה והחלופה שלה – לנתח עם לאקאן", תיאוריה וביקורת 35 (2009): 253-245.
  13. " 'ארורה האדמה, בעבורך': פירוש לסיפורי הבריאה בספר בראשית – לקראת תיאולוגיה ביקורתית", טבור 4 (2010): 87‑114.
  14. "מנגנון המוות – על האלוהים בסיפור המבול בבראשית", כתב העת המקוון של בצלאל היסטוריה ותיאוריה – הפרוטוקולים 18, "סוף הדרך: על המוות ביצירה ובתרבות", 2010.
  15. יצחק בנימיני ויותם חותם, "לקראת תיאולוגיה ביקורתית: מנשר", טבור 5 (2012): 193-200.
  16. העל-ביתי (האזרחי, התיאולוגי ומחאת האוהלים), קריאת המחאה: לקסיקון פוליטי (2011-), עורך: אריאל מנדל, מרכז מינרבה למדעי הרוח – אוניברסיטת תל אביב, סדרת "קו אדום", הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2012, עמ' 272‑278.
  17. "מועקת הגבר: אימת הגעגועים לביתיות האימהית-נשית ב'האלביתי' מאת זיגמונד פרויד". כתב העת המקוון של בצלאל היסטוריה ותיאוריה – הפרוטוקולים 27, "האלביתי", עורכים: יצחק בנימיני וגל ונטורה, 2013.
  18. "הקולנועי והיהודי – דיון עקרוני", כתב העת של הפקולטה לאומנויות באוניברסיטת תל אביב – מותר 20-19, עורכים: נורית כנען-קידר וגיל פישהוף (2013): 58-53.
  19. "אפשרויות אחרות של קריירה דתית", חלק מ: "על האברהמים של קפקא – ישיבה על דף מודרניסטי", משתתפים: יצחק בנימיני, ויויאן ליסקה, ז'וזף כהן, רפאל זגורי-אורלי, בתוך לפרש את קפקא - עיונים חדשים, תל אביב: הוצאת ספרא, 2013, עמ' 322‑345.
  20. " 'והוא צלוב': לגנאלוגיית הייסוד הנוצרי של סובייקט-המסך", כתב העת של הפקולטה לאומנויות באוניברסיטת תל אביב – מותר 21, עורכים: נורית כנען-קידר וגיל פישהוף (2014): 31-38.
  21. "להיות מזרחי", בתוך: לשכון בתוך מילה: הרהורים על זהות מזרחית, עורכת: קציעה עלון, תל אביב: הוצאת גמא, 2015, עמ' 161-188.
  22. "ביקורת מסך-העתידי (מתודולוגיה אסכטולוגית)", בצלאל: כתב העת לתרבות חזותית וחומרית, גיליון 2, 2015.
  23. "על האנוכתב", כתב העת מכאן, גיליון טז, אוניברסיטת בן גוריון, 2016.  
  24. "על נבראות האל הבורא: פירוש לפסוקים הפותחים את בראשית בעקבות ליבוביץ והגל", מחברות לפילוסופיה קונטיננטלית, מחברת א, 2017.  
  25. "לך-לך: אלוהים כמדריך האב ואלוהים כחוסם הרחם", בתוך: מיתוס – שפה – התגלות, בעקבות הגותו של משה שוורץ, עורך: יוסף שורץ, ירושלים: הוצאת כרמל, 2019, עמ' 162-174.

קורסים

החזותי אצל פרויד ולאקאן:

במסגרת הקורס נבחן את תפיסת החזותי בשיח הפסיכואנליטי, במיוחד אצל זיגמונד פרויד וז'אק לאקאן. נקרא את המסה הפתלתלה והנועזת של פרויד על "האלביתי" (1919) וכן מאמרים הדנים במושג הנרקיסיזם ובהתענגות הקשורה בהבטה. נבחן גם את התפיסה אודות שלב המראה אצל לאקאן המוקדם ותפיסת המבט שלו בסמינר ה-11 "ארבעת מושגי היסוד של הפסיכואנליזה".

תוצרי הלמידה יהיו: הכרת כתבי פרויד, לאקאן וז'יז'ק, הכרת מושג החזותי בפילוסופיה ובפסיכואנליזה, הכרת חשיבות החזותי בשיח הפסיכואנליטי.

 

מעבר לפירוש: על החריגה מהמעגל ההרמנויטי

הנוסחאות ההרמנויטיות של היידגר המוקדם, וגדמר בעקבותיו, איפשרו להבין את היחס הדיאלקטי בין הטקסט לקוראים כשרוי במעגל הרמנויטי ותרבותי מוגדר. הנוסחאות הללו הכילו את ההמשגות של "קורא", "טקסט", "משמעות", ככאלו שבנויות על הנחה מטאפיזית אודות קיומו של קונטקסט מסוים שבו נטוע הטקסט ואודות קיומו של מעגל הרמנויטי שבו שרוי הקורא. 

במהלך הקורס נעלה את הטענה הפוסטמודרנית שהפרקטיקה של הקוראים בימינו כבר אינה מתקיימת בהקשרים תרבותיים מובנים מאליהם ושהטקסט מאבד את מעמדו כמכוון לקורא, להקשר או אפילו לעצם מעשה הקריאה. נבקש לחדד מצב תרבותי וקיומי זה דרך האופקים התיאורטיים של פיש, גרינשטיין, דרידה, בנימין, פרויד, לאקאן, בנימיני, קפוטו ואחרים. באופן זה נבחן במיוחד עמדות מהשיח הדקונסטרוקטיבי של דרידה וקפוטו ושל הפסיכואנליזה הרדיקלית של לאקאן ו... של פרויד עצמו שבמחשבת היקבעות-היתר חידד את המגבלה במלאכת הפירוש של החלום, גם בשל העובדה שלא ברור לאיזה סובייקט, או חלק בסובייקט, פונה הטקסט החלומי. 

ננסה להציע תורות ותיאוריות פרשניות ואנטי-פרשנויות מהמסורת ההרמנויטית והפוסט-מודרנית, תוך הדגמה של אפשרויות הקריאה בימינו בטקסט מקודש (או שמא בלתי מקודש) כמו ספר בראשית.  נשאל גם עד כמה המתח הזה בין ההרמנויטיקה לחריגה ממנה משקף גם את המתח (הפנטזמטי) בין הקורא היהודי לקורא הנוצרי.

 

לאקאן וביקורת התרבות:

התיאוריה של הפסיכואנליטיקאי הצרפתי הרדיקלי ז'אק לאקאן היוותה תשתית לצורות מתקדמות של ביקורת התרבות והאידיאולוגיה ושל מחשבה שמאלית רדיקלית החל משנות ה-70 של המאה העשרים. אופני הגות אלה התפתחו במיוחד מתוך קריאה בכתבים המתווכים של ההוגים האירופאיים ברובם כמו: מץ, אלתוסר, ג'יימסון, באדיו וכמובן - ז'יז'ק. במסגרת הקורס נבקש להציג את הגישות הביקורתיות הללו ולהפגישן עם כתבי לאקאן עצמו, תוך בחינה של המושגים הסובייקט, האחר הגדול, האינטרפלציה ההזדהותית וההתענגות הנשית. נשאל באיזה אופן כתבי לאקאן מאפשרים ביקורת של השדה האידיאולוגי והתרבותי תוך חריגה מההקשר הקליני ואף מהתנגדותו למה שתפס כ"פסיכואנליזה יישומית".

תחומי מחקר

תיאוריה פסיכואנליטית, מדעי הדתות, ביקורת התרבות